My Salah Mat
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Deliverytime
Over ons
Het verhaal achter ons
Stel je dit voor: ik zit op de bank voor de televisie met mijn laptop op schoot. Waarschijnlijk was ik bezig met werk, waarschijnlijk voor mijn bedrijf Hajj Safe destijds. Wat er op de televisie aanstond, weet ik niet precies – volgens mij keek mijn vrouw, die naast me zat aan mijn linkerkant.
Om de een of andere reden moest ik denken aan onze zoon Hamzah, die toen ongeveer 4 jaar oud was. Ik dacht eraan hoe hij die dag moeite had met het doen van sujood (nederwerping). Hij kon maar niet uitvogelen hoe hij zijn knieën, handen, hoofd en neus tegelijkertijd op de grond moest plaatsen. Na een tijdje proberen, gaf hij het op en ging gewoon op zijn buik liggen. Masha’Allah, hij was ontzettend schattig.
Ik vroeg me af of er iets was dat het hem makkelijker zou maken. Mijn achtergrond ligt in productontwerp, en al snel begon ik na te denken over wat ik nodig had – zoals een gebedskleed met afdrukken van voeten, handen, knieën, hoofd en neus. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken, dacht ik.
Terwijl ik toch mijn laptop open had, ging ik naar Google om te kijken of ik zoiets kon kopen. Maar ik kon niets vinden dat aantrekkelijk en educatief genoeg was om Hamzah te helpen.
Toen opende ik Adobe Illustrator. Ik zocht een afbeelding van een simpel gebedskleed op Google en vond afbeeldingen van handen, voeten, een neus en de Ka’bah.
Ik plaatste deze afbeeldingen op het gebedskleed en gebruikte de Ka’bah als markering voor het hoofd. Meteen dacht ik: dit is geweldig, dit zal echt helpen. Terwijl ik bezig was, vroeg ik me af wat ik nog meer kon toevoegen. Ik bedacht me dat hij ook de belangrijkste woorden moest leren, zoals Allahu Akbar en de woorden die je zegt tijdens ruku en sujood. Ook de gebedstijden konden erop.
Ik begon deze woorden uit te schrijven en voegde ze toe rondom het gebedskleed.
Binnen een paar uur had ik iets dat er ongeveer zo uitzag:
Je zou kunnen zeggen dat dit eigenlijk het makkelijke deel was.
Vanuit dit ontwerpschema ging ik aan de slag om dit gebedskleed verder te ontwikkelen. Op dat moment had ik nog geen idee dat het een interactief, touch-sensitief gebedskleed zou kunnen worden. Ik stelde me toen simpelweg een zacht gebedskleed met prints voor.
Binnen een paar dagen, en met hulp van een vriend uit Indonesië, slaagden we erin om dit ontwerp te realiseren.
Pas nadat ik een sample ontving van dit ontwerp, gemaakt van nylonmateriaal, begon het echte werk. Via mijn contacten in China liet ik dit ontwerp snel maken. Toen ik het sample in handen had, realiseerde ik me iets bijzonders: de knoppen rondom de mat zouden geluid kunnen activeren. Ik kon op een knop drukken die "wudu" aangeeft, en het zou mij kunnen vertellen hoe ik wudu moet verrichten. Na deze realisatie begon ik aan een jaarlang proces van onderzoek en ontwikkeling.
Dit omvatte reizen naar China, het maken van meer dan 20 prototypes, samenwerken met verschillende fabrieken, ontwerpers, vertalers, fotografen, octrooigemachtigden en nog veel meer mensen. Het was een ongelooflijke reis, en ik kan met zekerheid zeggen dat Allah het voor mij gemakkelijk maakte. Ik voelde dat ik bezig was met iets bijzonders. Maar de realiteit drong zich ook op: ik ben getrouwd, heb kinderen, moet werken en heb verantwoordelijkheden. En nu, met dit geweldige product in handen, had ik £40.000 nodig om het in productie te nemen!
Stel je dit voor: ik zit op een bureaustoel, kijkend naar mijn computerscherm vol spreadsheets. Ik berekende of dit bedrag haalbaar was, wie er al had toegezegd om te helpen, en overwoog strategieën, zoals een Kickstarter-campagne.
Maar ik stelde mezelf ook de vraag: waarom doe ik dit? Echt, waarom? Het is een enorm bedrag. Wat als het niet werkt en mensen het product haten? Tot dat moment had ik het slechts aan een paar mensen verteld. Ik dacht na: doe ik dit om geld te verdienen? Absoluut niet. Als dat mijn doel was geweest, had ik op zoveel plekken kunnen besparen om de kosten te drukken.
Toen ik er langer over nadacht, realiseerde ik me: dit product kan kinderen helpen om te leren bidden, maar nog belangrijker, het kan hen enthousiast maken om te bidden. Ze zullen willen interacteren met de onderdelen van salah. Dat was het moment dat ik dacht: *Wow, dit is echt belangrijk.*
Na alles overwogen te hebben, verrichtte ik meerdere keren istikhara, zei *Bismillah*, en ging ervoor. Ik betaalde de fabriek en wachtte op de productie.
In de tussentijd bouwde ik zelf een website (want ik had geen budget meer). Met een oud-student uit Egypte monteerde ik wat beelden die ik samen met een vriend van de gebedskleed had gemaakt. Dit eenvoudige promofilmpje zou later meer dan 50.000 keer bekeken worden via sociale media en YouTube.
Ik zette een pre-orderstrategie op en werkte samen met een platform genaamd Launch Good. We plaatsten de video en foto’s op onze nieuw aangemaakte socialmediakanalen. Subhan’Allah, het was meteen een hit. Binnen enkele weken verkochten we meer dan de helft van onze voorraad – terwijl deze nog onderweg was, op een container op een schip richting het VK.
Binnen drie maanden was alle voorraad uitverkocht (Alhamdulilah). De moslimgemeenschap en ouders over de hele wereld bedankten me voor het creëren van dit product. Mensen lieten berichten achter zoals: *“Ik wou dat ik zoiets had toen ik opgroeide.”* We kunnen hen niet genoeg bedanken voor hun steun.
We blijven ontwikkelen, zoeken naar resellers en agenten wereldwijd, maken het product beschikbaar in meer talen en proberen mensen overal ter wereld te ondersteunen.
Ik wil afsluiten met iets heel bijzonders, iets dat ik nooit zelf had kunnen bedenken of plannen. Het voelt als een zegen direct van Degene die zegent.
Ik maakte dit gebedskleed om het makkelijker te maken voor mijn zoon Hamzah om sujood te leren. Vandaag de dag, subhan’Allah, is het eerste wat een kind wil doen wanneer het dit gebedskleed ziet: SUJOOD!
We zijn verre van stabiel; dit is niet het einde, maar het begin van onze reis. Doe mee, steun ons – dit kan van alles zijn, van vertalingen tot een simpele share op social media.
Laten we samen kinderen helpen om te leren bidden en van salah te houden!